måndag 22 juli 2013

Morgonjogg och diskbråcksfunderingar!

Jag har alltid gillat att motionera på morgonen. Känner mig liksom så nöjd resten av dagen. Det har ju dock varit lite si och så med motionen sedan slutet på april då jag drabbades av ett diskbkråck. Jag har visserilgen promenerat mycket men första månaden efter "smällen" var det ju mest att hasa sig fram men efter hand kunde jag återgå till powerwalks, inte så långa men dock powerwalks. Sista 3 veckorna jag börjat småjogga/lunka lite grann. Har sprungit 2-3 gånger per vecka och 2,5 km per gång. Däremellan har det blivit en och annan powerwalk.  Idag ökade jag på längden på turen, det blev 3,8 km på en helt okej tid. Efter det har jag nu kört lite sit ups, djupa knäböj och hantlar. Jag känner mig faktiskt väldigt stolt över mig själv att jag ändå kommit igen så pass som jag gjort. 

Egentligen har jag ingen aning om det här med diskbråck. Kan dom läka ut? Om dom läker ut får man aldrig mer ett diskbråck där då? Eller är det så att minsta dumma grej man gör så PANG så är det tillbaka? Det här är sånt jag funderar över en hel del. Ska nog försöka ta reda på lite mer. Har ju bara varit hos familjeläkaren som skickade mig på en magnetröntgen som konstaterade diskbråck men eftersom jag mådde mycket bättre nu så blev det liksom inget mer. Jag har ju hundra frågor och skulle ju egentligen bara vilja träffa en ortoped för att snacka igenom vad som är bra träning respektive ingen bra träning. Vad är okej att göra. Vad kan man förvänta sig, blir det bakslag. Är det bra att bara tuta och köra. En bra regel är väl naturligtvis att lyssna på sin kropp men jag skulle bara vilja ställa mina frågor till någon som är expert på det här, det skulle man väl kunna få? 

Nu blir det havregrynsgröt och efter det förmodligen en dag på sjön!

Ha en underbar dag!

Kina


Inga kommentarer: