onsdag 5 mars 2014

Marockanska köttbullar med couscous och kall sås!

Jisses vilken god middag jag lagade ikväll. Marockanska köttbullar med couscous. Tipset fick jag från Mitt Kök på TV4:s Nyhetsmorgon. 

Jag tycker det är kul när man hittar lite nya maträtter att laga. Ibland blir det ju liksom bara same same hela tiden och ibland tröttnar man (i alla fall jag) rejält på det man "alltid" lagar. Därför är det extra kul när man provar något nytt och det blir ett fullträff!



Marockanska köttbullar med couscous och kall sås!

4 portioner
Köttbullar
  • 500 g blandfärs
  • 1 dl mjölk
  • 4 msk ströbröd
  • 1 tsk svartpeppar
  • 0 ,5 finhackad gul lök
  • 2 vitlöksklyftor, pressade
  • 1 ,5 tsk spiskummin
  • 1 tsk paprikapulver
  • 1 ägg
  • olivolja att steka i
Couscous
  • 2 ,5 dl hönsbuljong
  • 1 dl finhackad zucchini
  • 3 dl couscous
  • 1 msk olivolja
  • 1 msk smör

Kall sås
  • 3 dl matyoghurt
  • 0 ,5 tsk salt
  • 3 msk finhackad persilja
  • 1 citron
  • 1-2 msk honung

  1. Blanda mjölk, ströbröd och kryddor och låt svälla ca 10 minuter. Tillsätt ägg, lök, vitlök och färs och blanda väl. Forma till köttbullar och stek i olivolja på medelvärme till gyllene och genomstekta.
  2. Finhacka zucchini i så små bitar du kan. Koka upp buljongen och lägg i zucchinin och låt få ett snabbt uppkok. Dra kastrullen från plattan och lägg i couscous samt olivolja. Sätt på locket och låt stå och svälla i 10 minuter. 
  3. Blanda yoghurt med citronskal, salt och hackad persilja. Smaka av med honung och ställ åt sidan.
  4.  Servera köttbullarna med couscous och yoghurtsås.

Mums!

/Kina

Inga kommentarer: