torsdag 24 februari 2011

Dagens lunch: Kesoplättar

Idag när jag är ledig kunde jag kosta på mig att fixa lite mer avancerad lunch. Hittade det här receptet på Kesoplättar. Trodde verkligen inte att dom skulle bli så goda som dom blev. Dom var rätt kladdiga att göra och såg inte mycket ut för världen där dom låg i stekpannan. Som tur var blev dom riktigt goda och väldigt mättande. Som pricket över I:e lite kall keso och jordgubbar till, mums. Egentligen är det ett frukost eller mellanmålsrecept men det funkade lika bra till lunch!


Kesoplättar
ca 15 st (nu gjorde jag mina i vanlig stekpanna så dom blev större än plättar och inte lika många)
2 ägg
1 liten burk keso
1 msk fiberhusk
Lite salt
1 msk smör
Tillbehör:
2 msk naturell keso/portion
4-5 jordgubbar/portion

Dela på äggvitorna och äggulorna. Vispa äggvitan hårt. Blanda ner keso, fiberhusk och salt i äggulorna.

Blanda försiktigt ihop kesosmeten med äggvitorna. Hetta upp en plättlagg (eller vanlig stekpanna) med smör och grädda plättarna några minuter per sida.

Servera med en klick keso och färska jordgubbar.

Inga kommentarer: